kwi 01 2012
Exam help Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Sylwia Bus   
01.04.2012.

Struktury gramatyczne dla uczniów klas trzecich.

 CZASOWNIK

  • 1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
  • 2. Czasowniki posiłkowe, np. be, do
  • 3. Czasowniki modalne:
  • can, np. Can you help me? I can speak English. I can’t swim. I can’t see him. could, np.
  • Could you speak more slowly? I couldn’t help him with the exercise.
  • may, np. May I speak to Sam? It may be too late.
  • must, np. I must finish it today. You mustn’t smoke here. It must be Tom.
  • should, np. You shouldn’t smoke. Where should I get off?
  • will, np. I’ll wash up later. The train will be late.
  • shall, np. Shall we eat now?
  • 4. Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!
  • 5. Czasowniki regularne i nieregularne, np. work – worked – worked; do – did – done
  • 6. Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken
  • 7. Czasowniki wyrażające stany i czynności, np. want, dance, see
  • 8. Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for
  • 9. Czasy gramatyczne:
  • Present Simple, np. She often visits her grandparents. The train leaves at seven.
  • Present Continuous, np. She is working in the garden at the moment. We are going to the cinema tomorrow.
  • Present Perfect, np. I’ve just seen my teacher. He hasn’t visited me since May.
  • Past Simple, np. Columbus discovered America in 1492. I saw him two days ago.
  • Past Continuous, np. We were watching TV at ten o’clock last night.
  • Past Perfect, np. He had already gone home when we arrived at the party.
  • Future Simple, np. I will call you tomorrow. I think it will rain.
  • 10. Konstrukcja “be going to”, np. I’m going to give a party on Saturday.
  • 11. Konstrukcja “have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.
  • 12. Konstrukcja “would like to”, np. I would like to meet him.

RZECZOWNIK

  • 1. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money
  • 2. Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog – dogs, a  woman – women
  • 3. Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes
  • 4. Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law

PRZEDIMEK

  • 1. Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal
  • 2. Przedimek określony, np. the sun, the USA
  • 3. Przedimek zerowy, np. dinner

PRZYMIOTNIK

  • 1. Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. big – bigger – the biggest, expensive – more expensive – the most expensive, good – better – the best
  • 2. Użycie przymiotników z so, such, how i what, np. She is such a nice girl. How nice!
  • 3. Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our

PRZYSŁÓWEK

  • 1. Stopniowanie regularne i  nieregularne, np. elegantly – more elegantly – the most elegantly, badly – worse – the worst
  • 2. Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large
  • 3. Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late. Do it quickly!

ZAIMEK

  • 1. Zaimki osobowe, np. I, you, we
  • 2. Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours
  • 3. Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves
  • 4. Zaimki wskazujące, np. this, those
  • 5. Zaimki pytające, np. who, what, which
  • 6. Zaimki względne, np. who, which, that
  • 7. Zaimki wzajemne, np. each other
  • 8. Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another, somebody, anything
  • 9. Zaimek bezosobowy you
  • 10. Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones.

LICZEBNIK

  • 1. Liczebniki główne, np. one, a thousand
  • 2. Liczebniki porządkowe, np. first, twenty-fourth

PRZYIMEK

  • 1. Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school
  • 2. Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night
  • 3. Przyimki przyczyny, np. to win a prize
  • 4. Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen
  • 5. Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in

SPÓJNIK

  • Spójniki, np. and, or, because, if, unless, while, before, so

 SKŁADNIA

  • 1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Future Simple.
  • 2. Zdania rozkazujące, np. Sit down! Don’t walk on the grass.
  • 3. Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night.
  • 4. Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were clouds in the sky. There will be twenty people at the party.
  • 5. Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.
  • 6. Zdania w stronie biernej w  czasach: Present Simple, Present Perfect, Past Simple, Future Simple, np. My car was stolen last night.
  • 7. Pytania pośrednie, np. He wants to know if I like him. Can you tell me where the bank is?
  • 8. Zdania w mowie zależnej z czasownikami say, tell, ask, np. He told me (that) he was very unhappy.
  • 9. Zdania współrzędnie złożone, np. While my brother was playing football, I was watching cartoons.
  • 10. Zdania podrzędnie złożone:
  • przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor.
  • okolicznikowe
  • celu, np. I came here to give you this letter.
  • czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat.
  • miejsca, np. He was sitting where I had left him.
  • porównawcze, np. She is as tall as her father.
  • przyczyny, np. She is happy because she won the lottery.
  • skutku, np. I was tired so I went straight to bed.
  • warunku (typu 0, I, II), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we will have a party. If I had a lot of money,  I would buy a big house.
  • 11. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walk-ing but my friends prefer cycling. I’m good at swimming. He called me before going to school.
  • 12. Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful girl!

      Zadaniem ucznia podczas egzaminu będzie napisanie e-maila lub listu nieformalnego, ocenianego pod względem zgodności treści z zadaniem (tu ważne będzie nie tylko odniesienie się do poszczególnych podpunktów w zadaniu, ale również rozwinięcie każdego z nich), spójności i logiki na poziomie poszczególnych zdań i całego tekstu oraz zakresu i poprawności środków językowych. W każdym z czterech kryteriów wypowiedź ucznia będzie sklasyfi kowana na odpowiednim poziomie od 0 do 4 w kryterium treści, od 0 do 2 w pozostałych kryteriach.
Ważne jest jednak, że w przypadku zakwalifi kowania wypowiedzi do poziomu 0 w kategorii treści automatycznie kwalifi kuje się ona do poziomu 0 we wszystkich pozostałych kategoriach. Oprócz tego poziom 1 w kryterium treści oznacza, że wypowiedź nie może być sklasyfi kowana wyżej w pozostałych kryteriach.

Zmieniony ( 01.04.2012. )
 


Imieniny

25 Kwietnia 2018
Środa
Imieniny obchodzą:
Jarosław, Marek,
Wasyl

Wydarzenia

do wakacji pozostało

Odliczanie do
22. June 2018, 12:00
Pozostały czas
58 dni
5 godzin
40 minut

Kalendarz

« < Kwiecień 2018 > »
N P W Ś C P S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Pogoda na dziś

A co słychać w Rokicinach? :)

Cytat dnia

Nie ma pokoju bez sprawiedliwości, nie ma sprawiedliwości bez przebaczenia.

Aktualnie